Spa på Madeira

Madeiras hisnande naturliga mångfald trotsar den ringa storleken. På bara 56km lång och 22 km bred ö med ett överflöd av frodig flora, spektakulära berg, vattendrag och omgivande akvamarint hav har gjort Madeira till ett önskvärt turistmål sedan 1700-talet. Madeira ligger 500 km nordväst om Afrikas kust och Madeira är den största ön i den subtropiska portugisiska skärgården med en befolkning på knappt 245.000. Lillasysteröar är Porto Santo, Desertas och Selvagens som också spelat sin roll i att locka drygt en miljoner turister 2015.

Eftersom Europa konkurrens hottas upp tack vare nya flygvägar och lågkostnads flygbolag arbetar ön hårt för att konkurrera om turister.
Madeiras omprofilering som Europas “Wellness Island” är utformad för att tilltala en ny, rik generation wellnesssökande resenärer, förklarar Eduardo Jesus, Madeiras regionala sekreterare för ekonomi, turism och kultur.

Utan tvekan är det här en makalös natur. Ön Madeira är en naturdestination med diversifierat landskap så omfattande att det har många naturreservat och skyddade områden. Det är det perfekta stället att koppla av för kropp och själ och samtidigt engagera turisterna med naturen.

Turismen är deras viktigaste industri som står för ca 24% av BNP och de ser ut att gradvis öka enligt senaste statistiken. Vi är fortfarande i ett tidigt skede av utbildning inom wellness och dess ovärderlig inverkan på ekonomi. Detta är något som vi skulle vilja åstadkomma progressivt och skapa medvetenhet för, säger han avslöjande.

Naturtillgångarna på Madeira ger ett totalt välbefinnande och har tagit mycket tid, energi och positiv samverkan från många intressenter samlade av Madeira reklambyråer. År 2005 gick en grupp av 12 hotell med spa samman för att marknadsföra sina tjänster vid sidan av destination Madeira, känd som The Wellness & Spa Project, bekräftar Jesus. “Enligt min mening inte bara spa men alla företag, inklusive hotell, fritidsföretag, biluthyrning, resebyråer och lokala företagare måste gå samman och bidra till locka nya resenären och det är wellnessresenären. Alla måste vara på samma sida. ”

Unika spafördelar
Genom att utveckla öns wellnesserbjudande till att tilltala en bredare publik börjar få dragkraft. “Våra många hotellspa har insett behovet av att skapa en egen identitet med fokus på de unika aspekterna av ön såsom lokala örter, växter och frukter eller till och med havsvatten som används i thalassoterapi liksom den heta sanden i Porto Santo, systerön till Madeira, ” fortsätter Jesus.
Den största utmaningen, tillägger han är att ändra stereotyper. I vissa av vår gamla marknadsföring var tanken att Madeira är en destination för seniorer. Det är inget fel med det men faktiskt är Madeira för alla åldrar. Madeiras reklambyråer har gjort en mycket bra jobb så här långt för att förändra detta tänkesätt. Dess marknadsföringsstrategi och co-brandingkampanjer med researrangörer och flygbolag strävar nu efter ett yngre segment av marknaden genom att visa upp det breda utbudet av utomhusaktiviteter som du kan nyttja för att träna året runt.

Madeira är verkligen ett naturligt spaland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *